Friday 2 March 2012

SYRIA BERDARAH, PEDULIKAH KITA?


Alhamdulillah, pada 29 februari 2012, saya diberi kesempatan untuk menghadiri satu forum yang dianjurkan di universiti saya yang bertajuk "Syria Berdarah, Pedulikah Kita?". Ahli panel yang hadir pada forum tersebut adalah Prof Madya Dr. Kamaruzzaman Yusoff, merupakan pensyarah di Fakulti Sains Soaial dan Kemanusiaan, UKM.Beliau juga merupakan Felo Kanan Institut kajian Rantau Asia. Ahli panel yang kedua adalah Prof Madya Dr. Hafidzi Mohd Noor.

  

Banyak input yang saya dapat daripada forum tersebut. sebelum forum tersebut bermula, kami semua dihidangkan dengan satu tayangan video berkaitan apa yang terjadi di Syria sekarang. menitis air mata saya melihat penderitaan mereka. kanak-kanak dibunuh tanpa sedikit pun perasaan belas kasihan. para muslimin dipaksa untuk mengucapkan "tiada Tuhan melainkan Bashar Asad".. Ya Allah.. terbayang di mata saya detik itu, apakah yang akan saya lakukan jika berhadapan dengan situasi sebegitu? di waktu kita sedang bergembira, mereka bersedih menatap pemergian anak-anak, suami dan isteri. di waktu kita sedang sibuk ber'facebook', ber'twitter', ber'blogging', melayan drama dan filem korea, mereka umat Islam di bumi Syria bertungkus-lumus mempertaruhkan nyawa mereka demi mempertahankan agama Islam yang suci. ya Tuhan.. memang tak dapat ditahan air mata saya ketika itu. 



sesungguhnya bashar Asad dan keluarganya mewakili agama Nusairiah di mana nusairiah ini bukanlah agama Islam tetapi merupakan salah satu cabang syiah atau juga dikenali sebagai Alawi. jadi, apa yang berlaku di Syria sana adalah orang bukan Islam membunuh orang Islam..! pekakah kita dengan situasi ini..? soalan ini untuk diri saya juga. Allahurabbi. betapa  lalainya saya selama ini dengan apa yang berlaku di sana.



di penghujung forum tersebut, ada yang bertanyakan soalan kepada ahli panel tentang peranan dan sumbangan yang boleh diberikan kepada umat Islam di Syria selain daripada mengambil tahu dalam konteks sebagai seorang pelajar. salah seorang ahli panel menjawab, generasi muda hari ini perlu membuat pelbagai persediaan dari pelbagai sudut. sebagai contoh, penggunaan facebook dan twitter menjadi satu trend terkini untuk golongan remaja khusunya. jadi para pelajar boleh menggunakan medium ini untuk menyampaikan sesuatu maklumat tentang situasi di syria sebagai tanda kita prihatin. dalam erti kata lain, menggunakan teknologi yang semakin hari semakin canggih ke arah yang boleh memberi manfaat bersama.


 

Sama-samalah kita mendoakan kejayaan dan kemenangan umat Islam di Syria. sesungguhnya janji Allah itu pasti bahawa Islam akan tetap beroleh kemenangan. ALLAHUAKBAR...!!

2 comments:

  1. InsyaAllah..kita doakan mereka..semoga berada di bawah lindungan Allah

    ReplyDelete
  2. insyaAllah.. kakuatan yang hadir dalam diri mereka salah satu nya adalah bersumberkan dari kalimah "tiada Tuhan melainkan ALLAH"..

    ReplyDelete