Thursday 11 July 2013

bukti cinta kita pada Kekasih


Kakinya semakin lenguh dirasakan dek berdiri terlalu lama. Lamakah? Lama baginya tapi mungkin sekejap bagi sahabat-sahabtnya  yang lain. Saat itu, hanya kedengaran bunyi kipas dan juga helaian kertas diselak.

“Siapa tokoh yang awak kagumi?” soal lelaki dihadapannya merangkap facilitator bagi Program ‘Ramadhan Datang Lagi’.

“Rasulullah SAW, Saiyidina Bilal bin Rabah dan juga Sultan Muhammad al-Fateh”, jawab Sumayyah tenang dan penuh yakin.

“Apa yang menybabkan awak kagum dengan Saiyidina Bilal bin Rabah?” soal facilitator itu lagi. Lagaknya seperti seorang polis sedang menyiasat seorang penjenayah.

“Saya kagum dengan beliau sebab cinta beliau pada Baginda yang sangat hebat. Ya Allah. Kalau saya, saya rasa tak mampu untuk mencintai Baginda sehebat itu,” Sumayyah memberi jawapan kepada soalan yang diajukan sambil tersenyum.

“Maksudnya awak kagum dengan Saiyidina Bilal sebab hebatnya cinta beliau pada Nabi Muhammad SAW?” lelaki yang tidak diketahui namanya itu seakan memberi penjelasan kepada jawapannya tadi tetapi dalam bentuk persoalan.

“Ya!” sekali lagi Sumayyah menjawab dengan yakin tanpa sekelumit pun rasa ragu.

“Berapa kali awak selawat pada Baginda Nabi Muhammad SAW dalam sehari?” soal lelaki itu lagi sambil membetulkan duduknya diatas kerusi di bahagian hadapan dewan.

Gulp!

Terkedu Sumayyah dengan soalan tersebut. Lidahnya kelu seakan-akan beku di dalam peti ais yang bersuhu di bawah kosong darjah celcius!

“Aaaa… Aaaa… Tak konsisten. Saya selawat setiap kali selepas solat dan sebelum baca Al-Quran,” air muka Sumayyah seakan berubah saat menjawab soalan ‘cepu emas’ tersebut. Dirasakan begitu sukar untuk memberi jawapan kepada soalan killer tersebut. Lebih sukar lagi daripada soalan yang dijawab dalam final exam.

“Dah tu, awak cakap awak kagum dengan Saiyidina Bilal sebab kecintaan beliau pada Baginda yang sangat hebat?” kata-kata facilitator tersebut benar-benar memakan dirinya.

Air matanya berderai. Terasa seperti sedang menjadi seorang penipu. Penipu kepada dirinya sendiri,  juga penipu kepada Saiyidina Bilal bin Rabah dan lebih parah, menjadi penipu kepada Baginda Rasulullah SAW yang kononnya sangat dicintai oleh dirinya.

**************************

PENGAJARAN : Kita kata cinta pada Baginda. Kita kata kasih pada kekasih agung itu. Kita kata rindu untuk bertemu insan mulia itu tetapi nak berselawat pun malas! Itukah bukti cinta kita pada Rasulullah??

No comments:

Post a Comment