Monday 13 February 2012


Valentine's day..?? Boleh ke sambut dalam Islam..?


Valentine's day..?? apa tu..? jom kita tengok dan baca entri ni.. hehe..
Bila sebut bulan februari, salah satu 'perayaan' yang agak sinonim dengan bulan ni adalah hari valentine atau dalam bahasa inggerisnya adalah Valentine's day.

Menurut Ken Sweiger, perkataan “Valentine” berasal dari bahasa Latin yang mempunyai maksud “Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuat, dan Yang Maha Kuasa”. Menurutnya lagi, kata ini sebenarnya digunakan pada zaman Rom Kuno ditujukan kepada Nimrod dan Lupercus, tuhan orang Romawi. Sedar atau tidak, jika seseorang meminta orang lain atau pasangannya menjadi “To be my Valentine?”, maka dengan hal itu sesungguhnya ia telah secara terang melakukan suatu perbuatan yang bercanggah dengan aqidah umat Islam dan dimurkai Allah SWT. Ini kerana ia telah meminta seseorang menjadi “Sang Maha Kuasa”



“Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (At Tahrim : 6)

~macam2 versi pernah saya baca pasal hari valentine ni. tapi ini adalah salah satu versinya. apa pun versinya, valentine's day sangatlah tidak elok untuk disambut dalam agama ISLAM, satu2nya agama yang ALLAH redhai. (^_^)

No comments:

Post a Comment