Monday 21 January 2013

Ibnu Sirin, peniaga dan pentafsir mimpi yang hebat


بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, syukur di atas segala nikmat yang telah ALLAH kurniakan kepada diri ini. Selawat dan salam buat junjungan besar mulia, Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarganya dan juga para sahabat, tabii dan tabiin.

Hari tu, saya dan mak ada tengok rancangan forum perdana kat TV1. Ada dua ahli panel. Sorang tu Ustaz Izhar dari UKM. Yang lagi sorang tu, saya tak ingat namanya..hee.. tapi, serius best forum tu. Tajuknya yang lengkap “mu nak gi mano?”.. mesti tertanya-tanya kan.. apa hal la tajuknya macam tu..hee.. sebenarnya, saya pun tertanya-tanya jugak, pasal apa sebenarnya tajuk ni. Bila dah dengar, oh…… pasal bisnes dalam Islam.hee..

Ada satu kisah yang telah diceritakan oleh seorang ahli panel dalam forum tu adalah kisah Ibnu Sirin. Siapa Ibnu Sirin ni.? Yang saya pernah dengar, beliau ini merupakan salah seorang yang hebat dalam bab tafsir mimpi. Ustaz tu cakap, Ibnu Sirin ni jugak merupakan seorang bisnesman yang hebat dan warak. Lalu, saya jadi sangat-sangat nak tahu kisah Ibnu sirin ni. Saya pun mulalah menjalankan misi saya untuk menulusuri kisah hidupnya. Jom, teruskan pembacaan.! Sila jangan bosan..hee..

~Ini adalah serba sedikit tentang Ibnu Sirin~

Ibnu Sirin atau nama sebenarnya Muhammad bin Sirin merupakan seorang anak kepada pasangan yang cukup warak iaitu Sirin (bapanya merupakan hamba kepada Anas bin Malik) dan Sofiah (ibunya merupakan hamba kepada saiyidina Abu Bakar as-Siddiq) . Beliau dilahirkan pada zaman pemerintahan sahabat iaitu ketika zaman Khalifah Uthman bin Affan. Beliau sempat hidup dan menuntut ilmu daripada beberapa orang sahabat yang hebat seperti Zaid bin Thabit, Anas bin Malik, Umran bin al-Husoin, Abdullah bin Umar, Abdullah bin Abbas, Abdullah bin al-Zubair dan Abu Hurairah.

Ibnu Sirin merupakan seorang yang berani dalam menyampaikan kebenaran secara terbuka. Banyak kisah yang menarik tentang beliau akan hal ini. Salah satunya adalah kisah beliau bertemu dengan Gabenor kerajaan Bani Umayyah di Iraq iaitu Umar bin Hubairah.

Umar bin Hubairah bertanya kepada Ibnu Sirin, “Bagaimanakah keadaan penduduk bandar kamu ketika kamu meninggalkan mereka wahai Abu Bakar (nama panggilan kepada Ibnu Sirin)?”

Lalu Ibnu Sirin menjawab, “Aku meninggalkan mereka pada masa kezaliman berlaku secara berleluasa sedangkan kamu tidak menghiraukannya.” Lantas anak saudara beliau menyinggung beliau dengan menggunakan bahunya. Selepas itu beliau menoleh kepada anak saudaranya dengan berkata, “Bukan kamu yang ditanya tetapi aku yang ditanya. Perkara tersebut adalah merupakan suatu penyaksian dan sesiapa yang menyembunyikannya dia akan berdosa.”


Setelah itu Ibnu Hubairah menghulurkan sesuatu pemberian kepada beliau tetapi beliau menolak. Kemudian anak saudara beliau menegur tindakan beliau dengan berkata, “Kenapa kamu tidak mahu menerima pemberian daripada gabenor?”

Beliau menjawab, “Dia memberikan kepada aku kerana dia menganggap aku seorang yang baik, jadi sekiranya aku memang tergolong dari kalangan orang yang baik, tidak sepatutnya aku menerima pemberian tersebut tetapi jika sebaliknya, lebih baik lagi aku tidak menerimanya.”

Kisah yang telah diceritakan oleh ahli panel dalam forum perdana tersebut adalah tentang kejujuran Ibnu Sirin dalam menjalankan bisnes. Beliau menolak ke tepi keuntungan dunia demi keuntungan akhirat. Pernah berlaku pada suatu ketika beliau membeli minyak dengan harga 40,000 dirham dengan pembayaran yang akan dijelaskan kemudiannya. Apabila beliau membuka salah satu bekas yang berisi minyak, tiba-tiba beliau dapati di dalam bekas tersebut terdapat seekor tikus yang mati dan telah reput. Kemudian beliau terlintas di dalam hati dengan mengatakan, “Minyak ini semuanya dihasilkan dari satu pemerah serta dikumpulkan di satu tempat dan najis ini bukan hanya melibatkan minyak yang berada di dalam bekas ini sahaja. Sekiranya aku mengembalikan minyak yang mempunyai keaiban ini kepada penjual, kemungkinan dia akan menjualnya semula kepada orang lain.” Lalu dia menuangkan kesemua minyak tersebut dan menyebabkan beliau mengalami kerugian yang sangat besar dan tidak dapat membayar hutang tersebut. Lalu beliau dipenjarakan  selepas pemberi hutang itu mengadu pada pemerintah. Anas bin Malik sewaktu di akhir-akhir hayatnya telah menyatakan bahawa beliau mahu jenazahnya nanti diuruskan oleh Ibnu Sirin walaupun beliau di dalam penjara. Atas kebenaran dari pemberi hutang tersebut, Ibnu Sirin dibenarkan untuk keluar seketika bagi menguruskan jenazah Anas bin Malik.

Muhammad bin Sirin hidup hingga umurnya mencecah 77 tahun. Ketika ajalnya tiba, harta yang dimilikinya tidaklah seberapa dan amat sedikit. Namun bekalannya melimpah ruah untuk kehidupan selepas mati.

Hebat kan Ibnu Sirin ni..? moga-moga, kisah hidup Ibnu Sirin ini, dapat kita jadikan sebagai panduan dan pengajaran dalam menghadapi dunia yang semakin mencabar ini. Sekian saja dari saya. Salah silap harap dimaafkan. Wassalam.

No comments:

Post a Comment