Monday 4 March 2013

no rain, no rainbow


Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.

Segala puji hanya untuk Pencipta, Pemilik diriku dan seluruh alam semesta ini. Selawat dan salam buat Rasul Junjungan mulia, Nabi Muhammad SAW.

Alhamdulillah, Allah izinkan juga untuk saya update blog ni setelah sekian lama dipenuhi sarang labah-labah tanpa sebarang update. Hee. Rasa macam banyak benda sangat nak tulis kat sini. Tapi setelah ditapis-tapis, hati ini tertarik pada satu kisah yang saya kira sangat menarik. insyaALLAH.

Dalam surah al-Baqarah, ayat 286, Allah telah berfirman :

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya……”

Allahurabbi.. ujian yang hadir dalam hidup kita, bukanlah saja-saja Allah berikan kepada kita tapi ada sesuatu yang DIA nak berikan kepada kita. J


Sekarang ini, dua orang sahabat yang amat saya sayang kerana Allah sedang diuji dengan penyakit yang berbeza.  Seorang, sahabat sejak dari sekolah menengah, A dan seorang lagi sahabat adalah sahabat di universiti saya sekarang, B. Penyakit yang dialami oleh mereka, saya kira bukanlah penyakit yang biasa-biasa.

Apa yang menyebabkan saya kagum dengan sahabat-sahabat saya ini adalah, mereka sangat yakin dengan segala ketentuan dan ketetapan yang telah ditulis oleh Allah. Mereka sangat kuat. Kuat semangat. Dan kuat dalam memperjuangkan agama Allah walaupun kesihatan agak terganggu. Allahurabbi.. bezanya dengan diri saya. Alhamdulillah, saya sihat tapi apa sumbang bakti saya pada masyarakat, negara dan agama? Huu.. Alhamdulillah, saya sihat tapi, macam mana keyakinan saya terhadap segala ketentuan Allah?



Sahabat A saya, sudah lama saya tidak bertentang mata dengannya. Rinduuuuuuu….sobs.. :’( baru-baru ni, A dimasukkan ke hospital. Seperti biasa, A tak bagitau apa-apa. Saya dapat tahu melalui blognya. Terus saya inbox A di facebooknya. Petang tu, A hantar mesej pada saya melaluinya handset. Terus saya tanya padanya. Katanya, ada luka di tempat pembedahan yang dulu. Apa yang membuatkan saya kagum dengan A adalah, A sangat yakin bahawa segala luahan hati itu akan lebih bermakna kalau kita luahkan pada ALLAH. Setepek saya terasa..!! sebab saya masih mencari manusia untuk mendengar segala luahan hati saya. Bukan tak boleh luahkan pada manusia tapi Allah adalah tempat yang terbaik untuk mencurahkan segalanya sebab DIA Maha Mendengar. Sedihnya la hai dengan diri sendiri ni.huu.

Sahabat B saya mengalami sakit tulang belakang yang agak serius. Sakit tulang belakang yang menyebabkan dirinya tak boleh drive, tak boleh jalan lama-lama, cepat penat bila bercakap, kena buat fisioterapi setiap dua minggu dan macam-macam lagi yang dialaminya. Disebabkan sahabat saya ini terlalu sibuk dengan urusan-urusan pentingnya, jadual ubat yang perlu diambil olehnya menjadi tidak begitu konsisten. Kalau ada masa, makanlah ubatnya. Tapi, kalau tak ada masa, B jadi lupa untuk makan ubat. Tindakannya itu menyebabkan keadaannya menjadi lebih teruk. Tulang belakangnya kini dijangkiti kuman. Dan kuman tersebut telah “makan” sedikit tulang belakangnya. Sekarang, B ada dikampungnya untuk menjalani rawatan. Tadi saya dapat mesej dari B. katanya, after buat check-up dengan doctor, doctor just cakap :

“Its miracle!”

Walaupun B tak cerita semuanya pada saya, tapi saya dapat rasakan ianya satu khabar gembira. Ohhh..!! hati saya pulak yang tengah berbunga-bunga dengan mekarnya..hehe. tak sabarnya saya nak tunggu cerita darinya. Malam ni B akan bertolak balik ke sini by flight. Moga B selamat sampai. Ameen3.

Semoga sahabat-sahabat saya diberi kekuatan untuk menghadapi ujian yang telah dihidangkan oleh Allah kepada mereka. Saya sayang sangat pada sahabat-sahabat saya yang comel-comel ni. hee.. Sesungguhnya, ujian itu adalah tanda kasih sayangNYA. Bukan semua manusia dapat merasainya. Dan yang paling penting, kepada diriku terutamanya, setiap ujian itu pasti ada hikmah yang mengiringinya. Yang penting, kita kena jadi hambaNYA yang benar-benar berfikir, bukan menjadi manusia yang sekadar menerima sesuatu itu secara bulat-bulat.

Sekadar ini dulu untuk kali ini. Maaf andai ada salah silap. Moga bertemu di lain entri. insyaALLAH. Wallahu’alam.


No comments:

Post a Comment