Sunday 2 June 2013

pejuangkah AKU ini?


Di suatu sudut, berdiri seorang wanita sambil memerhati akan gelagat peserta-peserta “Kem Transformasi Diri”. Sekejap ke belakang. Sekejap dia mengatur semula langkahnya ke bahagian hadapan dewan.

“Masa tinggal lagi 15 minit,” ujar Umaira sambil memegang mikrofon. Lembut suaranya.

Di suatu sudut yang lain di bahagian tempat duduk peserta, kelihatan seorang perempuan memutar-mutar penanya dengan jari runcingnya. Kemudian, digaru kepalanya yang ditutup dengan tudung labuh berwarna ungu itu.

‘Berikan lima nama para sahabat yang berjihad untuk menegakkan agama Allah. Senaraikan ciri-ciri agama Islam.’

Diulang-ulang baca soalan itu di dalam hatinya. Namun, masih tidak ada jawapan yang mampu dicoretkan di atas kertas jawapan tersebut.

“Ya Allah. Apakah aku ini benar-benar pejuang yang berjuang di jalanMU? Apakah aku ini manusia yang hanya retorik semata-mata?” Sumayyah bermonolog. Terkilan barangkali.

Masa terus berlalu. Bahagian kertas jawapan Sumayyah kosong tanpa terisi dengan jawapan sepatutnya.

“Ok, masa sudah tamat. Letakkan pen. Berhenti menjawab. Faci akan mula mengutip kertas jawapan kamu,” suara Umairah bergema lagi di dewan itu.

‘Ya Allah. Apa yang aku buat ni? Nama para sahabat pun aku tak ingat. Ciri-ciri Islam aku ingat dua je. Macam mana aku nak berjuang ni kalau perkara asas pun aku tak tahu. Ya Allah, berilah aku kesempatan dan kekuatan untuk aku terus melangkah dalam pencarian ilmuMU yang maha luas. Malunya aku denganMU ya Allah,’ Sumayyah bersuara tetapi sekadar di dalam hati kecilnya.

___TAMAT___

No comments:

Post a Comment