Thursday 7 February 2013

power of wudhuk


Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Pertama dan selama-lamanaya, Alhamdulillah di atas segala nikmat yang diberi pada diri ini. Selawat dan salam buat rasul mulia, Nabi Muhammad SAW.

~taken from genQ, edisi Februari 2013~ J

Sebelum bersolat, kita diwajibkan untuk berwudhuk. Tanpa wudhuk, solat kita tidak akan sah. Solat dan wudhuk ini ibarat aur dan tebing. Namun begitu, wudhuk juga boleh diaplikasikan sebelum melakukan sesuatu perkara yang lain seperti sebelum belajar, membaca buku dan sebelum tidur.



Sabda Rasulullah SAW :

“sesiapa yang berwudhuk dengan sempurna, keluarlah dosa-dosanya dari seluruh tubuhnya bahkan dari bawah kuku-kukunya.” (Riwayat Muslim)

Antara sabda baginda yang lain :

“sesiapa yang tidur pada waktu malam dalam keadaan suci (berwudhuk), malaikat akan tetap mengikuti, lalu ketika ia bangun, nescaya malaikat itu akan mengucapkan : ya ALLAH, ampunilah hamba-MU si polan kerana ia tidur pada malam hari dalam keadaan selalu suci.” (Riwayat al-Tabarani)


Info sains :

Sains telah membuktikan bahawa membasuh bahagian telinga dan berkumur-kumur dapat menghindari seseorang daripada terkena jangkitan penyakit akibat kuman dan bakteria yang terkumpul pada anggota-anggota tersebut.

Sekian sahaja untuk kali ini. Jom sama-sama kita amalkan sentiasa berada dalam keadaan berwudhuk. insyaALLAH, banyak manfaatnya sama ada dari sudut rohani ataupun jasmani. J Wassalam. J

No comments:

Post a Comment