Monday 4 February 2013

tautan ukhwah


بسم الله الرحمن الرحيم

Pertama-tama dan selamanya, saya rasa bersyukur sangat di atas segala nikmat yang ALLAH kurniakan pada diri ini. Selawat dan salam buat Rasul mulia, Nabi Muhammad SAW.. Allahumma solli ‘ala Muhammad.

Setelah beberapa hari sunyi tanpa update dari blog ni, Alhamdulillah, ALLAH bagi kesempatan dan kekuatan untuk melayarkan sesuatu di sini. J Rasa tak tau nak mula kat mana sebab rasa excited sangat. Rasa macam banyak sangat benda nak cerita..hee..

30 januari sampai 1 februari baru2 ni, Alhamdulillah, ALLAH bagi peluang, amanah dan kekuatan kepada saya untuk jadi facilitator di sekolah menengah saya dulu (SMK Agama Sik) untuk program Tautan Ukhwah Tingkatan 1.. seronok sangat2 sebab dapat jumpa kawan2, adik2 junior, cikgu2 dan ramai lagi.. dapat tengok keadaan sekolah yang terkini..cantik..!! hee.. ;)

Program tu bermula dengan sesi “ice breaking” atau pun nama lainnya adalah sesi penegnalan. Kenal dengan faci, kenal dengan adik2 form 1. Yang faci2 tu, semuanya hebat2 belaka.. ~saya ja yg tak berapa hebat..hee~  takpa2..masing2 ALLAH dah tentukan rezekinya.. ye dak..? J


 ice breaking session.. :)

Banyak benda yang saya dapat dari program tersebut. Alhamdulillah, segalanya adalah dari ALLAH dan milikNYA. Pertamanya, masa sesi lantikan penghulu dan penghuluwati dalam kalangan adik2 form 1, apabila ditanya “siapa yang sukarela nak jadi penghulu dan penghuluwati?”, ramai sangat adik2 form 1 yang bergerak ke hadapan tanpa perlu disuruh, dipaksa apatah lagi.. J waaaahhhhh..!!! terujanya saya time tu..rasa kagum sangat dengan adik2 yang sangat berani untuk menjadi penghulu dan penghuluwati..faci 2 sampai tak tau nak buat macam mana sebab ramai sangat nak jadi ketua.. kami konpius..! kami serba salah..! hee.. lalu, sebagai orang yang bertanggungjawab untuk mengendalikan slot tersebut, YDP UKM (beliau adalah bekas pelajar sekolah saya dulu..hee..) telah menerangkan kepada mereka tentang tanggungjawab seorang pemimpin dan juga amanah. Sungguh, amanah itu bukanlah suatu perkara yang boleh dibuat main-main. Sesungguhnya, jawatan yang kita pegang itu bukanlah sesuatu yang kita boleh bangga-banggakan kerana ia sebenarnya adalah amanah dari ALLAH. Kata Imam al-Ghazali :

“perkara yang paling berat di dunia ini adalah AMANAH..”





haaa...!! kat depan stage tu, nie la adik2 yang ramai2
nak jadi penghulu dan penghuluwati tu..hee..



layar perak. scene "solat dalam dorm".. :)


Perkara kedua yang membuatkan saya teruja dan hepy sangat bila ada kat sana adalah tentang Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar (YDP MPP) SMKAS. Gelaran diberi padanya adalah “Ustaz Lah”..hee.. hmm.. sebenarnya, apa yang membuatkan saya kagum sangat tentang dia..?? pertamanya, dia seorang yang berani..keduanya, dia seorang yang bijak. J ketiganya, dia seorang yang rendah diri dan sangat menghormati orang lain.

Berani yang macam mana..? dia berani untuk menyuarakan ideanya bagi memantapkan lagi program tersebut. Dia berani untuk bagi tips kat faci yg lebih berusia sedikit darinya, macam mana nak handle adik2 form 1. Seterusnya, dia seorang yang bijak. Bijak yang macam mana..? dia bijak dalam mengawal situasi, bijak dalam percakapannya dan juga dia bijak dalam memberi idea. Dalam percakapannya, tidak ada rasa bangga diri dan juga sombong. Setiap kali bercakap dengan orang yang lebih dewasa daripadanya, pasti terungkap kata “maaf” sama ada sebelum atau selepas percakapnnya. Antara ayatnya yang agak menarik perhatian saya adalah, “saya mintak maaf sangat akak2, abang2. Bukan saya nak tunjuk saya pandai.. saya hanya nak memberi cadangan…………” antara lain ayatnya yang membuatkan saya berfikir perkara yang sama setiap hari adalah :

“sebaik-baik manusia adalah yang memberikan manfaat kepada orang lain..”

Ayat itu sangat sesuai untuk kita sama2 bermuhasabah diri tentang apakah sumbang bakti kita kepada emak ayah, maysarakat sekeliling, negara dan yang paling penting adalah untuk agama kita iaitu agama ISLAM.


K.A.M.I :) Alhamdulillah..


Rasanya terlalu banyak yang saya ingin coretkan tapi tak dapat nak luah dengan kata-kata sebab seronok sangat dapat jumpa dengan adik2 SMKAS walaupun kami tak pernah bertentang mata sebelum ni. ALHAMDULILLAH, segalanya dari ALLAH dan milikNYA.

Cukuplah sekadar ini dulu untuk kali ini. Segala kekurangan, adalah dari diri saya dan saya minta maaf sangat2. Wallhua’alam. Wassalam.

2 comments:

  1. bestnya syidah... ramai ka yg turun sekolah hr tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, mey.. hmm.. kalau yang batch kita, lbh kurang 10 org cmtu la, termasuk laki pompuan.. yg lain2 tu ada k.piqah asna, k.tiqah zainal abidin n angah(adik junior).. :)

      Delete