Friday 14 December 2012

plan kita semua.... =)


BISMILLAH….
ALHAMDULILLAH, syukur kepada ALLAH atas segala nikmat yang dikurniakan kepada diri ini. Masih diberi peluang untuk bernafas hingga saat ini, dalam keadan diberi nikmat iman dan ISLAM.. selawat dan salam untuk junjungan besar NABI MUHAMMAD SAW dan juga ke atas ahli keluarganya.
Sekarang saya tengah ada discussion untuk presentation sensori analysis next week. Salah satu subjek yang saya ambil untuk semester ni. It’s really interesting. It’s all about tasting all types of foods. Tiap-tiap minggu masuk lab , ada rasa-rasa makanan. Hehe. Memang tak kenyang pun sebab rasa air je. Rasa roti dengan varities of jam.  Tapi, bersyukurlah duhai diri. Masih lagi diberi nikmat deria rasa. Kalau tak ada deria rasa, macam mana tu..? kan susah nak masak nanti untuk family tersayang.. hehe.. (macam la rajin dan pandai masak sangat..hee.. =D)

Plan asalnya, nak start pukul 9am.. tapi tak boleh start lagi disebabkan soft copy proposal yang sahabat saya buat tu “terdelete” tanpa sengaja. So, kena tunggu saya punya teammate pegi ambik kat lecturer.. hee.. lagipun, before discussion ni, saya memang lambat pun.. sebab nak mandi kat rumah tu, ada satu bilik air je. Kena tunggu turn pulak..hehe.. sepatutnya saya pilih untuk mandi awal tapi tu la kan.. saya pilih untuk mandi lambat.. so, saya da lambat untuk discussion dan secara tak langsung bagi effect kat teammates saya yang lain.. maafkan diriku.. ^_^

Dalam al-Quran, ALLAH ada sebut :

“kita merancang, ALLAH juga merancang. Tapi, ALLAH adalah sebaik2 perancang”..


Kadang2, apa yang kita rancang tidak menjadi desebabkan beberapa factor dan salah satunya adalah diri kita sendiri. Memang ALLAH dah tetapkan segalanya untuk kita. Tapi we’re given choices.

Contohnya, kita akan menghadapi exam.. tak kisah la final exam ke, mid-term exam ke tau test yang biasa2, yang selalu lecturer buat tu. Hehe.. So, kita ada pilihan untuk berusaha bersungguh-sungguh atau tak bagi menghadapi exams tersebut. bila keluar result, result yang kita dapat tu tak berapa nak baik.. tak sampai pun target kita. Jadi, dengan mudahnya, kita cakap, “ALLAH dah takdirkan aku dapat result macam ni..”.. mudahnya bila berbicara.. tapi, ada tak kita muhasabah diri kita balik? Usaha yang kita pertaruhkan untuk exam tersebut, cukup ke tak..? usaha yang biasa-biasa atau usaha yang memang bersungguh-sungguh.. if kita dah berusaha bersungguh-sungguh, tapi still tak dapat apa yang kita target, jangalah kita sama sekali berburuk sangka pada ALLAH. Usaha itu hak kita tapi kejayaan itu milik ALLAH. HE do something for something that really precious (dah macam dalam status fb dah..hehe..).

Kata Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man :

“jangan sesekali menghina ALLAH dengan berkata kegagalanmu adalah kehendak dan takdirNYA tatkala anda kurang berusaha, mudah berputus asa dan malas..”



Jom sama2 muhasabah diri kita balik.. ^_^ moga-moga kita lebih berhati2 dalam berbicara. Inginku berpesan pada diriku dan juga sahabat-sahabat sekalian, sama-samalah kita lazimkan diri dgn solat sunat istikharah hanya kerana ALLAH.. ketahuilah, setiap hari kita berdepan dengan pilihan. Ke mana langkah kaki kita selepas ini pun, berkaitan dengan pilihan. Apa yang kita nak cakap pun, berkaitan dengan pilihan.. kan..? betul tak..? =)
~jom sambung balik buat keja..hehe.. may ALLAH ease everything.. tanx a lot for everything, my lovely teammates, untuk selama kita bersahabat dan untuk selama kita satu group sensori analisis.. walaupun kadang2, duduk sebelah2 pun tak tau nak cakap apa..hehe.. ^_^ maafkan diri ini selama kita bersahabat, ada perkara yang aku lakukan, tidak menyenangkan hati kamu.. love u a lot.. =) (kadang2, ada rasa yang tak mampu diluahkan dengan kata2)

No comments:

Post a Comment