Monday 31 December 2012

hope that i can understand it =)


بسم الله الرحمن الرحيم

ALHAMDULILLAH, syukur atas segala nikmat yg ALLAH kurniakan pada diri ini. Selawat dan salam ke atas jujungan besar kita, NABI MUHAMMAD SAW dan juga ke atas ahli keluarganya.

Semalam, my only sister balik rumah saya, sekali dgn familinya. Hari ni, anaknya yang sulung (Muhammad Ashraf) yang belajar di Sekolah Rendah Sri al-Amin, Bangi akan mendaftar di Maktab Mahmud Alor Setar. Insya-ALLAH.. dah besar dah sekarang. Teringat dulu-dulu masa dia kecik2 lagi. Dok suap dia makan nasi, mandikan dia, bawak jalan2 naik moto dan macam2 lagi la.. tapi sekarang, dah besar dah. =) dia pun dah nak sama tinggi dah dengan saya yang tak berapa nak tinggi ni.. hehe


tengok..dulu kecik lagi..dok main buai lagi..hehe..


Masa dia dapat tawaran maktab Mahmud tu, kakak ada hantar mesej pada saya. Katanya,

“Ashraf dah dapat maktab Mahmud. Dia nak pi. Kak pulak, sedih dan berat hati nak tinggal dia jauh2.”

Jangan cakap kakak je yang sedih dan berat hati.. saya pun sama. Saya rasa dia macam budak kecik lagi. Macam perlu diberi perhatian lagi. Macam kena buat macam2 lagi kat dia. Rasa macam dia tak pandai nak urus diri lagi. Risaunya saya bila memikirkan dirinya yang akan berjauhan dari mama dan babanya, hanya ALLAH yang tahu. Hakikatnya, usia yang semakin hari, semakin sikit ini lah yang akan mendewasakan dirinya, mematangkan fikirannya. Macam2 saya pesan pada anak buah saya seorang tu. Pilih kawan, belajar rajin2, jangan lupa call mama dan baba, jaga kebersihan, jaga kesihatan, usrah jangan tinggal dan macam2 lagi lah. Sampaikan kadang2 saya rasa macam saya pulak yang jadi ibunya..hehe..

~~terdetik di hati saya. Mungkin masa saya nak masuk form 1 dulu, mak ayah saya pun fikir macam tu. Rasa macam saya ni kecik lagi. Diorang pesan macam2 kat saya. Ada jugak saya terfikir, kenapa ea mak ayah selalu pesan dan cakap perkara yang sama.? Kini, saya mengerti. =) kalau saya sebagai ibu saudara pun risau macam2 bila memikirkan Ashraf, kakak saya yang sememangnya ibu kandungnya, lagi lah berganda2 risaunya. Saya cuma mintak ALLAH pelihara anak2 buah saya dari perkara2 yang tidak baik untuk diri mereka, mintak ALLAH kurniakan hati dan akal yang benar2 berfikir dalam melakukan sesuatu perkara.


Sedihnya saya bila fikir anak buah saya yang jauh dari kakak dan abang ipar saya. Kadang2, rasa macam Ashraf tu anak saya pun ada.. hehe.. cantik sungguh kejadian yang ALLAH jadikan. Dititipkan naluri keibuan dalam hati seorang wanita. Walaupun ada naluri keibuan (mungkin laa..hehe), tapi saya tak bersedia lagi utk jadi seorang ibu..hehe.. sekali baca statement tu, macam nak kahwin dah pun ada..haha… tapi tu bukan point saya. Nak cakapnya kat sini, saya tak lepas lagi part pembinaan individu muslim dalam diri saya. Jadi, macam mana saya nak bina baitul muslim..? kan..? betul tak..? ke saya salah tafsir..? hee.. =) moga2, usia yang ALLAH kurniakan untuk saya, saya dapat gunakan untuk terus perbaiki diri saya dan mematangkan pemikiran saya.. ameen3..

Sebagi kesimpulannya, kini saya semakin mengerti kenapa seorang ibu dan ayah tu fikir macam2 bila anak2 jauh dari mereka. Mak selalu cakap,

“kita tak kan faham macam mana hati seorang ibu sampailah kita ada anak sendiri..”




mungkin apa yang saya rasa itu tidaklah sama seperti apa yang emak dan kakak saya rasa, sebab mereka sememangnya dah bergelar ‘ibu’. Tapi, apa yang saya harapkan untuk diri saya, saya akan bertambah faham kenapa emak buat macam tu, kenapa emak buat macam ni. Salah satu impian saya, saya nak jadi anak yang mampu membahagiakan emak dan ayah di dunia ini dan di akhirat sana.. ameen3.. moga ALLAH beri kekuatan pada saya untuk terus perbaiki diri dan menjadi anak yang solehah.. amen

Wallahu'alam.. sekian saja utk kali ini.. ;) wassalam.. lots of luv.. <3 ^_^


No comments:

Post a Comment