Friday 21 December 2012

pelembut jiwa


بسم الله الرحمن الرحيم

ALHAMDULILLAH, syukur atas segala nikmat yg ALLAH kurniakan pada diri ini. Selawat dan salam ke atas jujungan besar kita, NABI MUHAMMAD SAW dan juga ke atas ahli keluarganya.

Hari ni, hari last untuk sem nie. Yeayyyy..!!!! hee.. semalam saya dah submit report terakhir utk sem ni and seat for the last test for this semester. Heavennya rasa…Hehe.. tapi semua itu hanyalah untuk sementara. =) pesan sahabatku, “seorang Muslim itu tiada waktu untuk dibuang begitu sahaja..” lepas ni, Insya ALLAH, saya akan menduduki final exam yang akan start pada 7 januari 2013 nanti. Doakan saya.. =)



Insya ALLAH, malam ni saya akan bertolak pulang ke kampung pada pukul 10 malam. Doakan saya moga ALLAH pelihara perjalanan saya untuk bertemu dgn mereka2 yang saya rindu sangat2. Can’t wait for that precious moment. Moga ALLAH panjangkan umur saya. =)

Insya ALLAH, saya bercadang bila sampai kampung nanti, saya nak pergi tempat pelembut jiwa. Nak “jumpa dia”. Tau tak tempat pelembut jiwa tu apa..? =) itu adalah kubur. Bakal menjadi tempat persemadian diri saya nanti. =) “jumpa dia” tu merujuk kpd saya nak ziarah arwah ayah saya. Ya ALLAH.. betapa saya rindukan tempat itu dan ayah saya. =)

Percayalah, kubur adalah salah satu tempat yang mampu melembutkan hati kita yang keras (dgn izin ALLAH). Dulu, saya jarang ziarah kubur. Kalau lalu tepi kubur, tak rasa pun “aura” takut dan insaf tu. Tapi, bila ayah dah tak ada, setiap kali saya lalu tepi kubur, rasa mcm satu perasaan yang lain sangat.  Perasaan yang tak dapat digambarkan. ALHAMDULILLAH, ALLAH uji diri saya dgn pemergian ayah yang tersayang. Dgn ujian yg ALLAH berikan itulah, ianya mampu menjentik hati saya yang semakin hari semakin lalai untuk mengingati mati. Bersediakah saya..?? ya ALLAH…



Moga2 ALLAH izinkan saya untuk ziarah tempat pelembut jiwa itu dan “bertemu dengan dia”.. dan moga2 kalau saya diberi kesempatan itu, ziarah itu mampu melembutkan jiwaku yang semakin hari semakin lalai. T_T
Wassalam.

6 comments:

  1. Salam ziarah syida. :)
    Subhanallah, nice entry dear.
    Allah da jemput insan2 tersayang kita,
    kita yg msih bernafas ni, moga Allah sematkan kukuh dalam hati & minda, agr sentiasa bersedia & mngingati mati. Amiiin~

    *Allahummakhtim lana bihusnil khotimah,
    wala takhtim 'alaina bissu il khotimah*

    ReplyDelete
    Replies
    1. syg ku rus... sedih lagi until now even masa tgh type entry ni.. T_T

      Delete
  2. Allahuakhbar.
    rus pn faham syida.
    rus pn rasa yg syida rasa.
    pernah &&& masih.
    kita sama2 pujuk diri ya.
    syida cuba hayati lirik lagu ni.
    insyaAllah sdikit sebnyak mungubat kesedihan.

    *Kemarau Hati-Mestica*

    Rintik hujan daun kebasahan
    Kenangan larut di arus rindu
    Malam gelap zulumat yang menutup sinaran
    Kemarau hati semakin memilu

    Hanya gemersik angin dari pohon-pohon
    Yang mengimbau ingatan meramas nurani
    Bak amukan gelora yang menghempas di dada
    Resah sendumu menggamit derita
    Berderaian di mata

    C/O
    Yang pulang pergi usahlah dirintih
    Doakan saja dikurnia sejahtera
    Apalah diratap dengan tangis keharuan
    Leraikan hiba pujuklah hatimu
    Pemergiannya iktibar buatmu

    Usah dianyam sepi dengan kesedihan
    Tak terhalang segala kehendak Ilahi
    Dituruti rasa tak sampai ke mana
    Duka dan lara melemahkan jiwa
    Simpanlah di hati

    Bila sampai di garis sempadan
    Perahu usia di hentian terakhir
    Tiada pun sesaat detiknya dipertangguh
    Hidup direntas ketentuan takdir
    Kemarau hati biarkan berlalu....

    ReplyDelete
  3. laayukallifullahu nafsan illa wus'aha..^^,arwah meniggalkan anak nya untuk meneruskan perjuangan meninggikan syiar Islam di atas muka bumi ini..terus bersemangat sahabatku!^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. doakan aku sahabat..impian ku hanya satu, nak jadi anak yang boleh membahagiakan ayah ibuku bila "disana" nanti.. moga aku benar2 layak.. =)

      Delete