Monday 10 December 2012

kadang-kadang.....


BISMILLAH…

Alhamdulillah, syukur kpd ALLAH atas segala nikmat yang diberi kepada diri ini. Selawat dan salam ke atas junjungan besar NABI MUHAMMAD SAW dan juga ke atas ahli keluarganya. Terasanak tulis something kat blog ni walaupun banyak kerja yang sedang menanti. =)
Masa saya bangun pagi tadi, tak tau kenapa rasa macam sedih sangat. Macam ada satu perasaan yang tak terluah.


                Kadang-kadang… ada rasa yang tak mampu diluahkan
                Kadang-kadang… ada rasa yang tak boleh diluahkan sewenangnya
                Kadang-kadang… ada rasa yang perlu dipendam
                Kadang-kadang… ada rasa yang perlu ditelan seorang diri
                Sakit…
                Tapi itu lebih baik daripada menyakitkan
                Sedih…
                Tapi itu lebih baik daripada membuatkan insan lain bersedih
                Menangis…
                Menangis dalam hati kadang tak mampu membuang segala rasa itu
                Menangis di bahu manusia lain juga kadang tak mampu menghapuskan duka di hati
                Tapi…
                Menangis pada ALLAH adalah pengubat segalanya
                Pengubat lara jiwa yang terbaik
                Tapi…. Kadang-kadang…..
                Aku malu….
                Malu bila….
                Waktu bahagia dan senangku, aku melupakanNYA
                Waktu sukaku, aku tingalkanNYA
                Namun…
                Waktu susah dan sedihku, tanpa segan silu aku pulang kepadaNYA

Minta segalanya tanpa sedikit pun rasa malu
DIA lah pengubat sakit jiwaku
Ayat-ayatNYA penyemvuh lukaku
Membuatkan jiwaku tenang
Tenang sesejuk air yang mengalir dari sungai yang indah
Ya ALLAH….
Ampunilah segala dosaku
Dosaku melupakanMU
Dosaku meninggalkanMU
Aku bertaubat tapi aku ketawa semula
Ya ALLAH, ampunilah daku
Ya ALLAH, Tuhan yang membolak balikkan hati ini
Tetapkanlah hatiku di atas agamaMU
Ya Allah janganlah Kau pesongkan hati ini sesudah Engkau beri hidayah kepadaku
Hanya padaMu ku tempatku bergantung dan memohon


Kadang-kadang, ada satu waktu tu, kita rasa sedih sangat. Sedih dengan diri sendiri terutamanya. Nak berubah jadi lebih baik tapi tak kuat. Rasa macam alone sangat. Rasa macam semua orang tak pedulikan kita. Tapi, ketahuilah, waktu itu lah peluang terbaik kita untuk kembali kepadaNYA, Tuhan yang menciptakan kita dan seluruh alam semesta ini. Selalulah kita abaca ayat-ayatNYA dan tafsirnya sekali sebagai pengubat jiwa yang sedang sedih, yang sedang berserabut dan sebagainya. kta macam tak feel je bila tengok movie yang bukan made in malaysia, tak ada subtitle. sebab tak faham.. tapi, ada tak kita kisah bila baca ayat-ayat ALLAH tapi tak faham maksudnya. =)


Teringat saat ayah pergi meninggalkan kami sekeluarga buat selama-lamanya. Masa tu rasa sedih sangat-sangat. Sedih yang tak dapat nak diceritakan dan digambarkan. Baca Al-Quran pun asyik menangis je. Baca doa pun asyik menangis je. Sampaikan satu saat tu, sedih sangat-sangat sampai menangis dalam solat. Tapi satu benda yang saya ingat, masa tu bila saya baca Al-Quran, saya jumpa banyak sangat ayat yang berkaitan dengan sakaratulmaut. Saya tau, ALLAH nak pujuk saya. ALLAH nak saya belajar terima hakikat bahawa setiap yang bernyawa itu pasti akan merasai mati. ALLAH nak saya kembali kepadaNYA. ALLAH nak dengar rintihan saya padaNYA. Disebalik kesedihan saya, saya bersyukur sangat-sangat. Hikmah disebalik ujian yang menimpa kami sekeluarga tersingkap sedikit demi sedikit. Ujian dari ALLAH  itu jugalah yang telah mengubah diri saya dalam banyak perkara. ALLAH ambil sesuatu dari kita, tapi DIA gantikan sesuatu kepada kita. Saya sedang merasai “sesuatu” itu. ALHAMDULILLAH. Terima kasih ya ALLAH..


Saya tahu, saya bukanlah sebaik insan-insan di luar sana atau para pembaca entri ini tapi saya cuba kuatkan diri, berubah ke arah yang lebih baik walaupun kadang-kadang saya gagal. Saya tahu, mungkin ramai yang mengejek saya tapi saya tetap kena telan. Hakikat kepada satu perubahan itu adalah kepahitan. Mujahadah itu susah tapi saya tetap kena kuatkan hati walaupun kadang-kadang saya tersungkur dalam langkah saya. Bukanlah niat saya menceritakan segala duka di hati dan segala usaha saya berubah ke arah yang lebih baik untuk mendapatkan simpati. Cuma berharap ada insan yang mendoakan diri saya agar terus istiqamah, ikhlas dan sabar dengan jalan yang saya pilih ini.



Saya mohon sejuta kemaafan andai entri ini ada membuatkan anda-anda rasa sangat annoying (sebab entri ni lebih kepada luahan hati, ditulis tanpa ada skrip dan lahir dari hati). wassalam.. =)

No comments:

Post a Comment