Friday 27 July 2012

AJAIBNYA RAMADHAN

BISMILLAH....


Alhamdulillah, tadi lebih kurang pukul 9.40 malam, 26 julai 2012 bersamaan 6 RAMADHAN 1433 H saya telah bersempatan menonton rancangan 'SEMAIS KURMA' yang bertajuk "ajaibnya RAMADHAN'.. tetamu yang hadir adalah Ustaz Haslin dan dua orang mualaf perempuan.

antara yang sangat2 menarik perhatian saya rancangan semanis kurma malam ni adalah :

saya sangat kagum dengan dua mualaf tersebut. betapa mereka begitu teruja dan sangat2 menghargai bulan Ramadhan yang penuh barakah ini. salah seorang dari mereka ada cakap, beliau paling sedih kalau datang 10 hari terakhir Ramadhan. betapa beliau mengharap agar Ramadhan tak pergi meninggalkannya. betapa mereka berjuang habis-habisan untuk menyempurnakan sebulan Ramadhan, tidak mencari sebarang alasan. betapa mereka menghargai solat tarawih dan sahur. kagumnya saya melihat cara berpakaian mereka. betapa mereka menjaga aurat. seinci lengan pun tak nampak. betapa mereka berusaha bersungguh2 untuk belajar al-Quran. seorang lagi mualaf tersebut ada cakap, "seorang syeikh pernah berkata pada saya, kalau kamu faham Al Quran walaupun sedikit dan melekat di hati, itu lebih baik daripada kamu ingat tapi tak faham dan tak lekat di hati.." sesungguhnya mereka yang mendapat cahaya ISLAM bukan dari keturunan itu sangat menghargai hidayah yang ALLAH bagi pada mereka. ya ALLAH.... Subhanallah....'azim

cuba kita bandingkan dengan diri kita yang memang sejak lahir dah hidup dalam agama ISLAM. macam mana puasa kita? macam mana aurat kita? sedihkah kita apabila RAMADHAN akan pergi meninggalkan kita? ada seorang dari mualaf tersebut menceritakan bagaimana beliau terpaksa bersahur secara sembunyi2 untuk mengelakkan daripada sahabat-sahabatnya yang beragama kristian tahu bahawa beliau telah memeluk agama ISLAM.

ada seorang penonton yang berkongsi pengalamannya tentang BETAPA AJAIBNYA RAMADHAN. beliau merupakan seorang wanita yang telah disahkan oleh doktor bahawa telah menghidap penyakit kanser ovari pada tahun 2001 yang mana penyakit ini menyebabkan beliau SANGAT SUSAH untuk hamil. jadi doktor telah meminta beliau untuk makan ubat kesuburan. setiap kali Ramadhan beliau akan berdoa bersungguh2 pada ALLAH untuk menyembuhkannya bagi mempunyai zuriat sendiri dan beliau sangat yakin dengan kuasa ALLAH. Alhamdulillah, berkat kesabaran beliau, keberkatan bulan Ramadhan dan kuasa ALLAH yang sangat hebat, pada bulan syawal tahun 2008, beliau telah disahkan hamil.

Subhanallah... betapa hebatnya kuasa ALLAH.. betapa ajaibnya Ramadhan.. betapa ruginya kalau kita membiarkan Ramadhan berlalu pergi tanpa apa2 perubahan yang baik dalam diri kita.

sebagai rumusan, Ustaz Haslin cakap : Nabi SAW pernah bersabda, "betapa malangnya bagi mereka yang apabila Ramadhan datang, dia dalam keadaan yang berdosa. perginya Ramadhan, dosanya semakin bertambah."

salam muhasabah untuk kita semua terutamanya diri ini..ameen3x

1 comment: