Friday 20 July 2012

CARA TERINDAH UNTUK MATI.. ^_^

Bismillah..

Alhamdulillah, baru-baru ni saya berkesempatan menjejakkan kaki ke "PESTA BUKU HABIBI" yang diadakan di tempat saya. banyak sangat buku-buku yang dijual. daripada untuk kanak-kanak sampailah untuk golongan dewasa. di pesta buku tu, saya telah membeli tiga buah buku. salah satu tajuknya adalah "Cara Terindah Untuk MATI". best sangat buku ni. alhamdulillah, saya dah start baca tapi tak habis lagi. ^_^ bagi saya, buku ni, kalau dibaca dengan hati yang penuh penghayatan, memang menginsafkan kita. mengalir jugak la air mata saya. =).

~saya ingat nak publish cover depan buku tu tapi laptop macam problem sikit..huhu.. mintak maaf sgt2 ya sahabat2.. ^_^

apabila disebut MATI, ada manusia yang berasa gerun lalu mereka perhebatkan lagi ibadah mereka. ada jugak yang gerun tapi masih macam tu jugak, tak berubah dari segi amalan kebaikan. ada jugak golongan yang memang langsung tak ingat mati atau pun ada yang tahu bahawa mati itu pasti tapi tak rasa apa-apa. kita termasuk dalam golongan yang manakah..? yang tu kita kena tepuk dada, tanya iman sendiri. =)

mati itu kiriman ALLAH. suatu panggilan pulang yang pasti terjadi kepada setiap manusia di dunia ini. tidak kira cepat atau lambat, tiada jiwa yang mungkin terlepas daripadanya. tiada insan yang tahu baki umurnya di dunia ini. setahun lagikah..? atupun beberapa saat lagikah..? tiada siapa pun yang bisa menjangka bila masanya sakaratul maut itu, baik orang yang biasa-biasa saja atupun orang yang hebat. yang perlu kita tahu adalah MATI ITU PASTI.

semoga kita dikurniakan HUSNUL KHATIMAH. oleh itu kita dianjurkan supaya sentiasa berwaspada dan memperbanyakkan doa seperti dalam surah ali-Imran : "wahai Tuhan kami. jangan Engkau pesongkan hati kami sesudah Engkau memberi petunjuk kpd kami dan kurniakan kepada kami limpah rahmat di sisi-MU. sesungguhnya Engaku pemberi kunia.."

ada jugak doa  lain yang boleh diamalkan.. =)

Sempena RAMADHAN KAREEM yang dah menjelma, sama-samalah kita bertanya pada diri kita sendiri, adakah sempat kita merasai nikmat RAMADHAN pada tahun ini sehingga akirnya..? =) moga kita masih diberi kesempatan oleh ALLAH untuk merasai nikmat bulan yang penuh barakah ini hingga akhirnya dan yang seterusnya..ameen3x.. insyaALLAH..



No comments:

Post a Comment