Tuesday 3 July 2012

KAU SAHABAT, KAU TEMAN






"Aku tidakkan berdaya,
Menahan hubanya rasa,
Kau meninggalkan diriku,
Redhalah apa terjadi,
Usahlah dikau kesali,
Mungkin ada rahmat yg tersembunyi.."

Masih terngiang-ngiang di gegendang telingaku bait-bait nasyid "Sahabat Sejati" dendangan UNIC yang begitu tersirat maksud disebalik liriknya, telah berupaya merungkaikan seribu satu kenangan yang tersimpul jauh di sudut hatiku. Kembali memekarkan nostalgia lalu yang kini kian luput satu persatu dari kotak mindaku. Nasyid kegemaran aku dan dia, suatu ketika dahulu.
Kan air memecah kesunyian tasik yang membiru, hembusan bayu mengusik jiwa nan lara sambil mataku sayu memandang pepohon hijau melambai-lambai seolah-olah menggamit aku untuk mengimbau kembali memori lalu bagi melenyapkan detik-detik silam yang pahit untukku telan atas kesilapan menurutkan nafsu.
Kini aku seakan terasing  di bumi sendiri. Kesunyian dan kesepian memnuhi segenap ruang dalam jiwaku. Sejuta kekesalan beraja di hati. Namun apakan daya, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Kealpaanku mengejar keseronokan dan kemewahan duniawi membuatkan diriku terpesong dari landasan ukhrawi. Aku lupa segala-galanya. Lupa pada asal-usulku, keluargaku…. Alpa dengan tanggungjawab yang ku pikul, juga lupa pada sebuah ikatan persahabatan yang suci.
Kususri tepian tasik sendirian merenung betapa indah dan agungnya alam yang terbentang luas ciptaan yang Maha Esa. Ada sepi yang menhiris pilu tasik hatiku. Ada rindu terpahat indah dilubuk sukma. Mengikat hati dan perasaan. Sebaris nama yang menghidupkan kembali perjuangan menggapai kejayaan yang suatu ketika dahulu hanyut dek keseronokan di dunia yang penuh dengan kepuran-puraan.
Iffa Natasya Nasir. Selamanya kau tetap bersemi si hati. Hanya dikaulah yang mengerti budi dan jasa, memahami citra dan cinta, berusaha mengembalikanku seperti sediakala biarpun aku seringkali bersikap dingin terhadapmu dan menganggap kau parasit hidupku. Aku ingin tabah dan secekalmu, wahai sahabatku dalam menempuh kehidupan yang penug berliku, penuh onak dan cabaran. 
Tatkala melihat kehijauan dedaunan hijau nun jauh di hujung tasik, rindu di hati ini tidak mampu kutanggung lagi. Sambil mengetap bibir, ku lepaskan keluhan dalam-dalam, "terima kasih Iffa! Entah mengapa rindu di hati ini padamu semakin kuat seakan kau kini bersamaku setiap waktu."
 Kolam air mata yang tadinya berkaca, akhirnya pecah melimpahkan tinta mutiara jernih membasahi pipi. Sebak hati bertandang mengupasi derita sepi yang memanjang penuh kehibaan. Sesungguhnya hidup ini perjuangan dan memerlukan pengorbanan. Perjuangan masih belum selesai. Masihku ku ingat suara merdumu bak buluh perindu menasihatiku, memecah kesunyian bilik A106, aras 3, asrama banat, Darul Quran JAKIM yang dihuni oleh kita berdua  yang umpama belangkas, ibarat isi dengan kuku.
"Iesya! Kenapa kau jado begini? Sudah lupakah kau pada beban yang kau galas? Lupakah kau pada ikrar yang  kita lafazkan di Dewan Muktamar Darul Quran tanggal 4 Januari lalu? Lupakah kau pada semua itu Iesya?"
"Hey Iffa!  Yang kau sibuk-sibuk ni apesal, ha? Jangan campur urusan aku! Don't busy body, ok!"
" Masya-ALLAH. Kenapa kau sanggup kata macam tu kat aku? Sudah bencikah kau pada sahabatmu ini? Aku sedar Iesya, aku tidak setaraf denganmu. Aku ibarat pipit. Kau pula enggang. Masakan pipit dapat terbang beriringan dengan enggang tapi sebagai saudara seagama denganmu, sudah menjadi tanggungjawabku menasihatimu agar kau tidak terus tersasar dari posisi sebenarnya. Ingatlah Iesya, kau ke sinin membawaharapan ibu dan bapamu yang terlalu inginkan kau menjadi professional yang huffaz yang bias mengembalikan kegemilangan Islam, mampu bergelar tokoh ilmuan terbilang dengan bibir sentiasadibasahi dengan kalimah-kalimah suci bukannya menjadi seorang hamba ALLAH yang dilaknat, yang hanya mengundang kemurkaan ALLAH. Iesya, kita bukannya akan kekal di dunia ini yang hanya menjadi tempat persinggahan. Di sini adalh lading untuk kita bajai dan suburi serta kita Tanami dengan amalan-amalan soleh yang mampu memberikan hasil terbaik di akhirat kelak. Jadilah Iesya yang ku kenal dulu," tambahnya lagi.
Satu demi satu nasihat Iffa menusuk kalbuku. Memang benar belaka kata-katanya. Namun keegoan membatasi segalanya. Aki berlalu tanpa sepatah kata sambil menjeling tajam ke arahnya. Dari riak wajahnya, terukir kekecewaan dengan sikapku lantas air mata yang sejak tadi berkaca di kolam matanya mula pecah mengalirkan mutiara sepi, mengalir membasahi pipi. Aku puas.
"Padan muka. Suka sangat menyibuk halo rang. Diri sendiri pun tak terjaga," bisik hati kecilku yang kini mulai dipengaruhi dengan bisikan syaitan.
 Di suatu senja, ketika mentari ingin kembali ke peraduannya, aku termangu di jendela. Kulepaskan pandanganku jauh kea lam semesta. Iffa perlahan-lahan menghampiriku. Ditatapnya wajahku penuhku kasih lalu dipeluknya kau penuh saying. Tanda kasih dan saying seorang sahabat terhadap sahabat yang dianggap seperti saudara kandungnya. Ku perhatikan tubuh badannya kian susut dan wajahnya pucat. Hajat di hati ingin tahu namun keegoan sangat menebal diriku. Tatkala masing-masing bisu tanpa kata, telefon bimbitku berbunyi memecahkan suasana. Ku lihat nama yang tertera di skrin telefon nama lalu terukir senyuman di bibirku.
"Hello Iesya. Jom keluar. Riz ambik Iesya pukul 3 petang ye." Kedengaran suara oaring yang tersayang di hujung talian.
"Ok, bye," lalu ku matikan panggilan itu. Hatiku melonjak gembira. Perkenalan dengannya benar-benar memberi aku seribu erti. Khairul Rizman Ridhuan. Seorang pemuda tampan yang mampu bertakhta di hati setelah banyak kali kecewa dengan lelaki.
Aku segera ke bilik mandi untuk menyegarkan badan. Kemudian kau bersiap-siap. Iffa yang tadinya bisu tanpa bicara, perlahan-lahan mendekatiku dan dia mula bersuara,
"Iesya nak pi mana?"
"nak keluarlah. Nak pi mana lagi! Jom keluar sekali. Ikut aku. Alaaa.. Iffa.. seseekali kau enjoy apa salahnya," aku cuba mengajaknya.
"kau ingat aku apa?" Iffa bersuara tegas sedangkan sebelum ini tidak pernah sekalipun dia menengkingku. Malahan tutur katanya penuh hikmah, "Aku masih ada pegangan, aku masih seperti apa yang kau lihat sekarang. Mana mungkin aku berubah daripada apa yang diperjuangkan selama ini. Mana mungkin aku melawan arus yang telah tersurat untukku. Mana mungkin aku mampu menanggung azab di akhirat kelak," suaranya semakin tegas.
Relakslah…kalau asyik fikirkan pasal pegangan, pasal tersuarat dan tersirat smapai bila puntak habis. Takde kemajuan langsung. Lagipun kat luar tu macam-macam ada! Happening beb!lagipun, muda hanya sekali. Enjoy la dulu,”aku terus memujuk.
"Iesya, kenapa kau berubah sampai macam ni?mana perilakumu yang mulia dulu? Beginikah akhlak al-Quran yang ingin kau tonjolkan?jangan kau ikutkan kata hatimu,"dia kembali menutur bicaranya. Kulihat mukanya merah ibarat udang yang dibakar.matanya mula berkaca.
"ok. Kalau kau tak nak pergi tak pe tapi tak payah la nak berkhutbah depan aku pulak kan. Jangan nak masuk campur urusan aku lagi faham???" aku bersuara melepaskan geram di hati. Aku berlalu dari situ membiarkannya terus kecewa dengan sikapku. Tiba-tiba Iffa menarikku dan memelukku seerat-eratnya. Lalu aku terus leraikan pelukannya dan turun ke lobi asrama. Senyum di bibir terukir apabila ternampak oranag tersayang. Aku masuk ke dalam kereta. Sportage itu meluncur laju lenyusuri jalan di Kuala Kubu Bharu. Aku terus bisu tanpa kata dan tiba-tiba…… Pon…! Pon…!! Ya ALLAH….
"iesya,"suar alembut ibuku,Siti Saerah memanggil namaku.
Aku cuba membuka mata namun pandangaku kelam tiada cahaya. Kucuba sekali lagi, namun tetap sama.tiada cahaya. Kucuba sekali lagi namun tetap sama. Pandanganku hitam berwarna. Seribu satu persoalan tertanam di dalam jiwa. Apakah yang  telah terjadi sebenarnya. Lantas aku tanyakan kepada ibuku, "kenapa dengan mata Iesya ibu?"
"Iesya, ibu harap Iesya dapat menerima kenyataan ini. Mata Iesya tidak dapat berfungsi seperti biasa sebab tertusuk objek tajam dalam kemalangan hari tu. Iesya hanya dapat tengok seperti biasa kalau ada penderma yang sudi mendermakan organ penglihatannya kepada Iesya, saying,"balas ibuku menjawab persoalanku. Jiwaku meronta-ronta.
Selang beberapa hari, aku telah menerima satu perkhabaran gembira yang mengatakan bahawa ada insane yang sanggup mendermakan organ penglihatannya untukku. Yak dapat kuungkapkan dengan dengan perkataan, tidak mampu kuungkapkan dengan perkataan betapa gembiranya aku saat itu.
Aku membuka mata. Pandanganku berpinar-pinar. Selama empat hari empat malam mataku dibalut selepas pembedahan. Aku toleh ke kanan. Kulihat ibu dan ayahku tersenyum melihatku.
Aku sampaikan hasrat hati kepada ibu dan ayah, "Ibu, siapa yang mulia sungguh hatinya membantu Iesya?"
Kulihat ibu hanya bisu tanpa kata. Kurenung mata ibu dalam-dalam. Aku dapat rasakan bagai ada sesuatu yang disorok oleh ibu. Suasana sepi. Masing-masing diam membisu.
Ibu bersuara, "Iesya, insane itu sudah tiada lagi tapi warkah ini pengganti dirinya."

Assalamualaikum..
Salam selautan kasih penuh hormat buat sahabatku tersayang, Aliesya Raihana. Semoga sentiasa dalam peliharaan yang Maha Esa.
Aliesya,
Warkah yang tidak diundang ini tidak sesekali berhajat mengganggu apatah lagi mengusutkan fikiranmu yang sedang terganggu. Jika warkah ini ibarat mata pedang yang mampu merobek perasaanmuatau kandungannya lakasana duri dan sembilu yang bias menusukserta mengguris kalbumu maka campakkanlah ia. Bagaimanapun, ketahuilah sahabatku,  sesungguhnya bumi dan cakerawela menjadi saksi bahawa ketika pena ini memulakan coretannya, hatiku bersandar kepada keikhlasan, jiwaku bersemi kepadaketulusan dengan harapan coretan ini Berjaya mengetuk pintu hati kecilmu,a jiwamu yang berkecamuk, mudah-mudahan kau dapat menatap isinya dengan penuh kesedaran dan keinsafan.
Sahabatku,
Sewaktu kau menatap kata-kata ini, mungkin aku telah pergi menghadap ILLAHI. Kupohon maaf darimu atas segala salah dan silapku. Bukan niatku untuk mencampuri urusanmu tetapi percayalah. Aku hanya ingin kau Berjaya dan berubah seperti Aliesya Raihana Ehsan yang kukenal kira-kira setahun yang lalu. Kita sama-sama mengharungi cabaran dan dugaan hari demi hari. Aku telah disahkan menghidap barah otak yang bila-bila masa saja boleh meragut nyawaku. Oleh itu, aku amat berharap kau dapat meneruskan perjuangan dan cita-citaku ini. Sempurnakanlah segala citraku wahai teman. Ingatlah Iesya, jalan menuju kejayaan tidak selalunya ditaburi mawar merah yang harum mewangi melainkan duri-duri dan kepayahan yang mengganggu-gugatmu. Sebelum aku pergi, tiada apa yang mamapu aku berikan melainkan 'sinar' ini. Kuharap 'sinar' baru ini mampu membuatkan kau lebih bahagia. Ketahuilah, tiada siapa yang mampu mengganti tempatmu dihatiku sebagai sahabat yang aku kasih. Sekian, wassalam.
Sahabatmu,
Iffa Natasya Nasir

Mutiara-mutiara jernih yang tadinya bertakung di kolam mata tidak mampu diatahan lagi. Deraian airmata mencurah-curah bagai air hujan yang membasahi bumi, meratapi insane yang banyak berjasa. Kiranya ku tahukau menderita, takkan kuperlakukan kau sebegitu rupa. Maafkanlah aku sahabat. Hanya itu yang mampu kuucapkan. Kini kusedari, kau satu dalam sejuta dan aku mengerti persahabatan lebih bernilai daripada cinta.cinta itu indah tetapi hanya pada ALLAH. Sesungguhnya, nur kasihmu mendamai di kalbuku. Kaulah sahabat, kaulah teman.  

No comments:

Post a Comment