Sunday 15 July 2012

PERSEDIAAN MENYAMBUT RAMADHAN KAREEM.. DAH BERAPA PERCENT YE..?


Bismillah...

Ramai beranggapan bahawa tujuan berpuasa pada bulan Ramadhan adalah untuk merasai kelaparan yang dialami oleh orang miskin. Dalam erti kata lain untuk melahirkan rasa simpati dan empati. Anggapan ini ada kebenarannya tapi sebenarnya kurang tepat. Ikut logiknya, oleh kerana orang yang miskin itu sudah biasa dengan lapar dan dahaga, biarlah orang yang selalu kaya yang selalu kenyang sahaja yang diwajibkan berpuasa? Lapar kerana kesempitan hidup dan lapar kerana berpuasa sangat jauh bezanya.

Pada bulan Ramadhan, umat Islam berlapar HANYA KERANA ALLAH. Ini kerana melalui ibadah puasa, ALLAH melatih kita untuk menjadi hambaNYA yang BERTAQWA. Firman ALLAH SWTyang bermaksud : "wahai orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa, (Surah al-Baqarah 2:183).



SANGAT KECEWA DAN RUGILAH BAGI :
1. orang yang apabila disebut nama MUHAMMAD, tidak dibaca selawat atasnya.
2.orang yang sempat hidup bersama kedua ibu bapanya, tetapi tidak dapat masuk syurga.
3. oarng yang sempat hidup dalam bulan Ramadhan, tetapi tidak terampun dosa-dosanya.


SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK.
(bisik dalam hati : "adakah sempat kita sampai ke dalam bulan Ramadhan yang tinggal beberapa hari sahaja lagi? Dan andai kata kita sempat hidup dalam bulan Ramadhan ini, adakah ini Ramadhan terakhir kita? ) ^_^

No comments:

Post a Comment