Thursday 26 July 2012

MASUK NERAKA KERANA SEBIJI TELUR

BISMILLAH....

siapa yang tengah baca entri ni, pernah duduk asrama..? tak kisah la, masa sekolah ke, masa di matrik ke, masa dah dekat universiti ke. ^_^ jom kita tengok kat bawah nie. boleh masuk neraka hanya kerana sebiji telur..??? biar betul..??

entri yang ni pun, saya masih ambil daripada 'updated status' oleh 'friend list' saya dalam FB iaitu ustaz ibnu batoota. saya tak ingat bila masa beliau update tapi baru2 ni jugak la. around one or two weeks ago.. ^_^ moga kita menjadi hamba ALLAH yang benar2 berfikir dalam setiap tindak tanduk kita. =)

---------------------------------------

Ibnu batoota= IB
Ustaz= U
Kawan= kawan

K: bro,ada telor tak?aku nak masak meggi ni..esok aku ganti balik....

IB: nak telor org ke telor ayam?

K: telor ayam la moron...

IB: ok.....(bg telur sebijik,saiz besar,gred A)

Esoknya....

K: abg telor,ni telor ko yg aku pinjam semalam...nah...

IB: less teach(kurang ajar) punya budak...pape pun,trima kasih.....

................
................
Err.....
Tapi.....

K: tapi apa?ni telor ayam bukan telor buaya...

IB: ye aku tau,tapi telor ni kecik,gred F,aku bagi smlm telor besar,gred A....

K: aku nk buat mcm mana,kat kedai jual ni je...ala kira halal la ek...

IB: aku tak kisah...cuma dlm mazhab syafie,makanan yg ditukar dgn makanan,wajib sama rata dari segi sukatan,saiz,berat,jenis,gred....kalau tak...jadi RIBA!

K: ha??

IB: AKU TAK NAK MASUK NERAKA SEBAB TELOR!!!!!!

K: Wei!!rileks la...!!!

IB: huh..huh...(slpas ditenangkan)

K: jom tanya ustad psl ni....

Esoknya..dlm kelas...selepas cerita kt ustad..

U: ye,jadi riba,habis aar korang!!masuk neraka sebab telor!!!

K dan IB: TIDAAAAAAAAKKKKKK!!!!!!

U: hehehehehe...dah2,pegi sembahyang taubat..lps ni jgn buat lagi...

CELAKA PUNYA TELOR!!!

Pengajaran: aku yakin benda ni byk berlaku kat korang..dan lepas ni jgn buat lagi...kalau korang nak pakai telur,gula,garam,buah,makanan2 lah,JANGAN GUNA AKAD PINJAM...tp akadkan sbg hadiah...dan bila ganti balik pun,gunakan akad hadiah..sbb kalau pinjam makanan,wajib bayar dgn makanan tu jugak..kalau tak jadi riba...

--------------------------

mungkin ada di antara kita termasuk saya, baru tahu pasal nie.. riba itu boleh terjadi dalam keadaan yang kita tak sangka atau tak tahu. sekarang ni kita dah tahu kan..? ^_^ lepas ni kita semua perlu lebih berhati-hati dalam setiap tindak tanduk kita. moga menjadi pengajaran buat kita semua.. ameen3x.. =)

~~SALAM RAMDHAN KAREEM

3 comments:

  1. owhhhh..nk tergelak pun ade bace nih..anyway good info :)

    ReplyDelete
  2. nice entry..kte da fllow awk..fllow blik taw..http://comey-comeyblog.blogspot.com

    ReplyDelete